I mitt skåp så har jag fyra dessert- eller glasskålar som bär mycket likhet med Aino Aalto-dricksglasen som står i vartannat hem i Finland, fyndade i den lokala Emmaus-butiken.
Något sa mig att det inte var det vanliga, billiga glaset, från stora franska eller italienska fabriker. Och mycket riktigt, under foten finns texten "RIIHIMÄEN LASI RIIHIMÄKI FINLAND", pressad i glasmassan. Redan det fick mig att ta beslutet att de skulle flytta hem till mig. Efter diskningen var det dags att bege sig ut på internet och se om jag kunde finna information om dessa. På första försöket dök de då upp, dessertskålar designade av Aino Aalto.
De verkar finnas i två olika storlekar, de jag har är av den lägre modellen och som kallas dessertskål. Perfekta i storlek, något större än dricksglas och fyller en mindre portion av fruktsallad, eller varför inte glass. Glasskålen, som hör till serien, är högre och smalare, vad jag kan tyda av de bilder jag sett. Ännu har jag inte hållit i en i verkligheten, men skulle inte ha något emot att ha några här hemma!
Något namn på serien har jag ännu inte sett, men formgivningen är starkt besläktad med Ainos mest kända glasmodell.
I Finland är namnet Aalto upphöjt till ikonstatus. Framför allt tack vare Alvar Aalto, banbrytande arkitekt och formgivare, med väldigt många järn i elden. Men han var inte enda i familjen och inte ensam i sitt arbete med att forma den finländska, svala stilen när det gäller inredning både till hem och offentliga utrymmen. Hans första hustru Aino Aalto var även hon både arkitekt och formgivare och skapade en av de mest älskade glasserierna i det finländska köket, som nu hittas under namnet "Aino Aalto" i Iittalas kataloger. Ursprungligen designat 1932 och under namnet "bölgeblick" skapade hon vackrare vardagsvara, inspirerat av ringar på vatten och möjligt att stapla i varandra för att spara utrymme i skåpen. Så och med mina skålar, de är stapelbara och relativt stadiga dessutom. Hon var ingen vän konstnär, hon kom att verka som vd för Artek, där hon och Alvar var medgrundare. Dessutom var hon sin mans arbetes största kritiker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar